مطالب بهمنی

ساخت وبلاگ

فرمانده سپاه پاسداران شهر سلماس در شمال‌غربی ایران از برخورد با گروهی که آنها را «اشرار ضدانقلاب» معرفی کرد، خبر داد.

سرهنگ علیرضا مدنی به خبرگزاری ایسنا گفته است که درگیری با این گروه به دنبال اطلاع از انجام عملیات به گفته او خرابکارانه از سوی این گروه بامداد پنج‌شنبه روی داده و در جریان آن یک نفر دستگیر شده است. این فرمانده سپاه پاسداران اشاره‌ای به تعداد کشته‌های احتمالی این درگیری نکرده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از درگیری واحدهای سپاه پاسداران با نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان منتشر شده است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 124 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:40

برنامه رادیویی «درساعت۵عصر» هرهفته ساعت پنج عصر به وقت ایران از رادیوفردا پخش می‌شود. این برنامه دربرگیرنده بخش‌های مختلفی است که به مرور اتفاقات هفته از زوایای مختلف آن می پردازد....

این برنامه محصولی است از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و هر هفته همزمان اینجا و روی صفحه فیس‌بوک کامبیز حسینی قرار می‌گیرد.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 114 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:40

دو شبکه‌ تلویزیونی آمریکا می گویند یک شهروند ایرانی - آمریکایی، ده روز پیش در ایران بازداشت شده است.

شبکه‌های سی بی اس و ای بی سی، فرد بازداشت‌شده را رابین شاهینی، فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی سن دیه گو در کالیفرنیا معرفی کرده و به نقل از دوست دختر او گفته‌اند که آقای شاهینی ۲۱ تیرماه در منزل مادرش توسط ماموران بازداشت شده و از محل نگهداری او خبری در دست نیست.

گفته شده است که رابین شاهینی برای دیدار با خانواده و عیادت مادر مریضش به ایران سفر کرده بود و پیش از بازداشت در مدت یک ماه و نیم حضورش در ایران با مشکلی روبرو نبوده است.

خانواده آقای شاهینی گفته‌اند که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا را در جریان بازداشت او قرار داده‌اند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 104 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:40

گروه جبهه النصره وابسته به القاعده سوریه ۱۴ تن از مردانی را که به اتهام جنگ برای بشار اسد،‌ رییس جمهوری سوریه، به اسارت گرفته بود اعدام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اعدام ها به تلافی پیشروی نیروهای دولتی در نزدیکی دمشق انجام شده است.

در تصاویر ویدیویی که در شبکه های اجتماعی این گروه منتشر شده است، ۱۴ مرد مضروب نشان داده می شوند که با شلیک گلوله به سرشان کشته می شوند.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است که جبهه النصره پیشتر هشدار داده بود در صورت ورود نیروهای دولتی به روستای حریره، این ۱۴ اسیر را به قتل می رساند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 118 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 20:43

گروه نیروهای کرد دموکرات سوریه که با پشتیبانی آمریکا با اعضای گروه حکومت اسلامی، داعش، در مرز سوریه با ترکیه می جنگند، روز پنجشنبه به این گروه ۴۸ ساعت مهلت داد تا از شهر منبِج در شمال سوریه خارج شوند.

بنا به گزارش دیده بان حقوق بشرسوریه، فرمانده نیروهای دموکرات سوریه گفته است که این آخرین فرصت برای عوامل محاصره شده ی داعش است کهمنبج را بدون جنگ ترک کنند.

دو روز پیش دستکم ۵۶ تن در حمله های ائتلاف به رهبری آمریکا به روستایی در شمال منبِج کشته شدند.

نیروهای دموکرات سوریه در خردادماه امسال منبج را محاصره کردند تا دسترسی گروه داعش به مرزهای ترکیه را قطع کنند. روز چهارشنبه صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود ۳۵ هزار کودک در منبج و اطراف آن گرفتار شده اند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 121 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 20:43

چند روز پس از مصوبه دولت مبنی بر حذف نیروی انتظامی از دستگاه‌های صادرکننده مجوز کنسرت موسیقی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در دستوری رسمی از نیروی انتظامی خواست که «ماموریت» خود در «برخورد با ناهنجاری های اخلاقی» در محل برگزاری کنسرت‌ها را «با جدیت» انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود جزایری در«ابلاغیه ای» خطاب به حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، اعلام کرد: « ماموریت ناجا در برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری در برخی اماکن از جمله محل برگزاری کنسرت‌ها باید با جدیت انجام شود».

در همین حال یک مقام ارشد در ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز پنجشنبه ۳۱ تیر، گفت :«مصوبه دولت مبنی بر عدم استعلام از نیروی انتظامی در برگزاری کنسرت‌ها نافی مأموریت‌های نیروی انتظامی نیست و ناجا ضمن احترام به مصوبه دولت، باید کما فی‌السابق این مأموریت مهم را دنبال کند».

مجید میراحمدی، رئیس تیم نظارت قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیروهای مسلح، اعلام کرد که «ملاک» مأموریت‌های نیروی انتظامی قانون است.

آقای میر احمدی در عین حال افزود که این نیرو «بر اساس ضوابط، مقررات، تکالیف و فرامین ابلاغ»شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی «انجام وظیفه می‌کند».

این فرمانده نظامی با اشاره به وظایف نیروی انتظامی مبنی بر «تأمین و برقراری نظم و امنیت و برخورد با جرایم و مفاسد علنی و آشکار» تاکید کرد که «محیط، محدودکننده مأموریت‌ها و وظایف ذاتی نیروی انتظامی نیست».

هیئت دولت ایران در جلسه ۱۳ تیرماه خود با پیشنهاد وزارت ارشاد ماده (۲۰) «آیین‌نامه اماکن عمومی» را اصلاح کرد.

بر اساس مصوبه جدید دولت، صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله اجرای موسیقی و تئا‌تر به عهده وزارت ارشاد است و از جهت «بررسی انتظامی و ترافیکی» به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود و نیروی انتظامی موظف است، تا ۱۰ روز نظر خود را ارائه و نظم و امنیت محل و مراسم را «بدون دخالت در مجوز و محتوای برنامه و ویژگی مجریان» تأمین کند.

بر اساس آیین‌نامه قبلی «اماکن عمومی» برگزاری هر نوع مجلس جشن و عروسی، مهمانی، شب‌نشینی و امثال آن و یا اجرای هر گونه برنامه هنری و نمایشی در اماکن عمومی علاوه بر لزوم تأیید محتوای برنامه توسط وزارت ارشاد، مستلزم کسب «اجازه مخصوص» از اداره اماکن بود.

مصوبه جدید هیئت دولت روز ۲۰ تیر ابلاغ شده است. با این حال سخنگوی نیروی انتظامی بعد از ابلاغ این مصوبه اعلام کرده که به این نیرو درباره تغییر قوانین برگزاری کنسرت‌ها «ابلاغی نشده است».

سعید منتظرالمهدی تأکید کرده بود که «قوانین کماکان لازم‌الاجراست و پلیس به وظایف قانونی خود در این حوزه عمل خواهد کرد».

در همین حال احمد علم الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی، روز جمعه، ۲۵ تیر، با انتقاد شدید از مصوبه دولت مبنی بر حذف نیروی انتظامی از دستگاه‌های صادرکننده مجوز کنسرت موسیقی، تهدید کرده بود که قوه قضائیه اجازه نمی‌دهد «جمهوری اسلامی ایران کانون توسعه فساد و فحشا شود».

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 133 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 20:43

یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که بیش از ۸۵ درصد بودجه فرهنگی کشور در اختیار نهادهای غیرپاسخگو قرار دارد.

اظهارات علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه، روز پنج‌شنبه ۳۱ تیر در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بازتاب یافت، اما این گزارش ساعاتی پس از انتشار از وبسایت ایرنا حذف شد.

آقای کاراندیش طی یک سخنرانی در شهر زنجان اظهار داشت: «۶۱ هزار میلیارد ریال از بودجه ۷۱ هزار میلیارد ریالی حوزه فرهنگ و هنر امسال در اختیار نهادها و سازمان‌هایی قرار گرفته است که در خصوص عملکرد خود به کسی پاسخگو نیستند».

وی تعداد نهادهای فرهنگی را که از بودجه حوزه فرهنگ و هنر بهره می‌برند، ۲۶ نهاد عنوان کرده و گلایه کرده که با این حال «همه توقعات و انتظارات در این زمینه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

شیوه کنونی بودجه‌بندی در حوزه فرهنگ، پیش از این انتقاد اصول‌گرایان را هم به دنبال داشته و از جمله مهدی کوچک‌زاده، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری، گفته که این بودجه‌ها به برخی افراد خاص یا نهاد و موسساتی تعلق گرفته که امکان حسابرسی و نظارات بر آن وجود ندارد.

با این حال گزارشی که فروردین ماه امسال روزنامه شرق منتشر کرد نشان می‌داد که بیشتر این نهادها و موسسات تحت نظر یا زیرمجموعه سازمان‌ها و افراد منتسب به اصول‌گرایان است مانند سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بنیاد فرهنگی مهدی موعود، بنیاد بین‌المللی غدیر، جشنواره سینمایی عمار، بنیاد حکمت اسلامی صدرا و انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

در این شرایط معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه اختصاص یافته به این وزارتخانه را ناکافی دانسته و گفته است که بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی امسال جوابگوی نیازهای فرهنگ و هنر در کشور نیست.

قبل از این علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز از بودجه اختصاص یافته به این وزارتخانه انتقاد کرده و آن را نامتناسب با فعالیت‌های این دستگاه متولی فرهنگ دانسته بود.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 122 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:11

دیده بان حقوق بشر سوریه روز پنجشنبه خواستار اعتراض گسترده مردم جهان به کشتار ده ها غیرنظامی در پی حمله اخیر نیروهای ائتلاف در شمال سوریه شد.

به گفته ی این گروه، روز سه شنبه در حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به روستای التوخار نزدیک مقر اصلی گروه حکومت اسلامی، داعش، در منجیب، دستکم ۵۶ غیرنظامی کشته شدند که تعدادی از آنها کودک بودند.

این گروه حقوق بشری در صفحه فیسبوک خود از مردم سراسر جهان خواست که در اعتراض به این کشتار به خیابان ها بیایند.

رهبر گروه ائتلاف ملی سوریه نیز خواستار توقف حمله های هوایی ائتلاف به گروه حکومت اسلامی در سوریه شدند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 111 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:11

رحمانی فضلی، وزیر کشور، پنجشنبه صبح، از بازداشت ۴۰ تن در جریان کشف یک تونل در استان سیستان و بلوچستان که به منظور عملیات تروریستی حفر شده بود خبر داد.

وزیر کشور ایران، با اشاره به اینکه این تونل در عمق ۲۰ متری به طول۴۰ متر ایجاد شده است گفت که هدف از حفر آن انفجار در سپاه استان و نیروی انتظامی بوده است.

رحمانی فضلی در سخنان خود افزود که در غرب کشور هم پس از ۲۰ سال، کومله و حزب دموکرات کردستان ایران عملیات نظامی خود را از سر گرفته‌اند .

در هفته‌های اخیر گزارش‌ها و اخبار قابل توجهی از بازداشت برخی از اعضای گروه‌های، به گفته مقامات ایرانی، «تروریستی» در خاش منتشر شده که بازداشت دو نفر در ارتباط با گروه «جیش العدل» از آن جمله است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 113 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:11

نیروهای ارتش اوکراین چهارشنبه شب، ۲۰۱ خمپاره به قلمرو به جمهوری خودخوانده دونتسک، پرتاب کردند.

روز پنجشنبه، آژانس های امنیتی دونتسک گزارش دادند که از ساعت ۷ و نیم شب تا ۱۲ و نیم صبح پنجشنبه، نیروهای اوکراینی به مناطق مختلفی از جمله ناحیه صنعتی با خمپاره های ۸۲ و ۱۲۰ میلی متری حمله کردند.

در نشستی که برسر اوضاع شرق اوکراین برگزار شده بود طرف های درگیر توافق کرده بودند که از ۱۰ اردیبهشت ماه آتش بس برقرار شود. اما با این وجود نیروهای نظامی منطقه خودمختار دونتسک،‌ جمهوری لوگانسک و اوکراین یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 123 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:33

نگاهی کوتاه به مهم‌ترين و تازه‌ترين خبرها مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 107 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:33

سخنگوی دولت اعلام کرد که اکثر مدیران دریافت‌کننده حقوق‌های «نامتعارف» مدیران «بخش خصوصی» یعنی «بنگاه‌های اقتصادی مرتبط و غیرمرتبط با دولت» هستند و «تعداد معدودی» از مدیران دولتی از این حقوق و مزایا استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد باقر نوبخت، شامگاه چهارشنبه، ۳۰ تیر، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «بر اساس بررسی‌های سازمان بازرسی‌کل کشور تعداد معدودی از مدیران دولتی از این حقوق و مزایا استفاده کرده‌اند».

وی اضافه کرد: «بیشتر افرادی که این حقوق‌ها را دریافت کرده‌اند مربوط به بخش خصوصی یعنی بنگاه‌های اقتصادی مرتبط و غیرمرتبط با دولت هستند».

همچنین براساس فایل صوتی منتشر شده در خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای نوبخت اعلام کرد که «عمده» دریافت‌کنندگان حقوق‌های «غیرمتعارف» مدیران بنگاه‌های اقتصادی «مرتبط با دولت یا غیرمرتبط با دولت» بوده‌اند که به آنها به اصطلاح «خصولتی» گفته می شود.

در رسانه‌های ایران به شرکت‌هایی «خصولتی» گفته می‌شود که در فهرست شرکت‌های دولتی قرار ندارند اما تعدادی از سهامشان در اختیار نهادهای زیر نظر دولت یا سایر نهادهای حکومتی است و مدیران آنها به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم توسط دولت تعیین می‌شوند و دولت در اداره آنها دخالت می‌کند.

از جمله این بنگاه‌های اقتصادی بانک ملت است. مقامات دولت و این بانک درسال‌های گذشته اعلام کرده‌اند که بیش از ۷۰ درصد سهام این بانک واگذار شده و این بانک خصوصی شده است.

با این حال بخش عمده سهام این بانک در اختیار نهادهایی چون شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی قرار دارد که به صورت غیرمستقیم زیر نظر دولت اداره می‌شوند. به همین دلیل هر چند که مدیر عامل بانک ملت با تصمیم هیات مدیره انتخاب می‌شود اما دولت در انتخاب او نقش دارد.

در همین حال برخی از رسانه‌های اصولگرا با اشاره به اینکه علی رستگار، مدیر عامل سابق بانک ملت، متولد سرخه، شهر محل تولد حسن روحانی است، حسین فریدون، برادر رییس جمهوری ایران، را متهم کرده‌اند که در ارتقای او به سمت مدیر عامل بانک ملت نقش داشته است.

نام آقای رستگار در رسانه‌های اصولگرا به عنوان یکی از دریافت‌کنندگان حقوق‌های «نامتعارف» اعلام شده و او از سمت خود استعفا کرده بود.

در همین حال یک روز پس از انتشار گزارش‌ها درباره دستگیری علی رستگار و معاونش، روز چهارشنبه فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که مدیر عامل سابق بانک ملت و معاونش تنها به دلیل موضوع «حقوق‌های نجومی» مدیران دولت بازداشت نشده‌اند.

محمدعلی جعفری آنها رامتهم کرده است که عضو یک «شبکه فساد» اقتصادی بوده‌اند که به گفته او «برخی از سیاسیون» نیز در آن «حضور دارند».

آقای نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بنگاه‌های اقتصادی که مدیران آنها حقوق‌های غیر متعارف دریافت کرده‌اند «در سال‌های گذشته به مرور از قوانین خاصی استفاده و خود را از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری جدا کرده‌اند».

وی به نقل از رئیس سازمان بازرسی اعلام کرد که براساس مصوبه دولت سابق در سال ۹۰ ،حقوق مدیر و اعضای هیات مدیره صندوق توسعه ملی «سقف نداشته» است و آنان می توانسته‌اند هر مبلغی را به عنوان حقوق برای خود تعیین کنند.

وی تاکید کرد که از این پس حقوق همه مدیران بر مبنای مصوبه شورای حقوق و دستمزد خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی موضوع حقوق «نامتعارف» برخی مدیران را «مسبوق به سابقه» خوانده و ضمن متهم کردن دولت سابق به «کم‌توجهی یا بی‌تفاوتی» درباره این موضوع، اعلام کرده بود که تعدادی از دستگاه‌های دولتی از قوانین مربوط به حقوق کارکنان دولت مستثنی شده بودند.

به گفته این مرکز، بر اساس مصوبه هیات دولت، اختیارات «وسیعی» به رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی برای تعیین حقوق مدیر و اعضای هیات مدیره این صندوق تفویض شده و «در عمل تصمیم‌گیری درباره پرداخت‌ها بدون سقف مشخص در اختیار مجریان» قرار گرفته بود که این مصوبات اخیرا اصلاح شده است.

در همین حال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز ۱۳ تیرماه بدون ذکر نام گفته بود که بر طبق آیین‌نامه‌های سال ۹۰، مدیر یکی از نهادهای دولتی می‌توانست «حتی تا یک میلیارد تومان هم دریافتی داشته باشد».

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 111 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 16:33

نگاهی کوتاه به مهم‌ترين و تازه‌ترين خبرها مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 135 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:13

دولت چین روز پنجشنبه اعلام کرد که دستکم ۷۵ تن در شمال چین به دنبال جاری شدن سیلی که از روز دوشنبه آغاز شد، کشته و یا ناپدید شده اند. این بدترین سیل چین در سال جاری است.

این بارندگی های شدید در مناطقی در چین از جمله پکن رخ داده است که اغلب آب و هوای خشکی دارند. از ابتدای سال جاری تا کنون، بیش از ۵۷۰ تن در سراسر کشور بر اثر سیل کشته یا ناپدید شده اند.

بارندگی های شدید و ناگهانی در پکن ، موجب آب گرفتگی خیابان های این شهر، لغو صدها پرواز و توقف حرکت قطارها شده است. ده ها هزار نفر از مناطق سیل زده تخلیه شده و ضررهای اقتصادی مستقیم تاکنون صدها میلیون دلار ارزیابی شده است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 110 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:13

نگاهی کوتاه به مهم‌ترين و تازه‌ترين خبرها مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 121 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:13

در جریان رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، روز چهار شنبه تد کروز، مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ از تائید مستقیم نامزدی ترامپ خودداری کردو از رای دهندگان خواست «به وجدان خود گوش فرا دهند»

به گزارش رویترز حاضران در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان که دو روز پیش شروع شده و چهار روز ادامه دارد، به صورت ایستاده تد کروز را تشویق کردند. اما زمانی که او سخنرانی خود را آغاز کرد و مشخص شد که از دونالد ترامپ مستقیما حمایت نخواهد کرد، تشویق‌های هواداران ترامپ به سروصدا و هو کشیدن تبدیل شد.

در جریان رقابت‌های درون‌حزبی، تد کروز و دونالد ترامپ، سخنان و گفته‌های تندی را علیه یکدیگر رد و بدل کردند.

دونالد ترامپ دو روز پیش، رسما به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات نوامبرمعرفی شد.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 122 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:31

نگاهی کوتاه به مهم‌ترين و تازه‌ترين خبرها مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 116 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:31

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس ایران پس از نشست این کمیسیون با مدیران شرکت‌های خودروسازی می‌گوید: «صادرات خودروهای ساخت ایران به عراق به دلیل وضع مقررات دقیق و سختگیرانه در کیفیت خودرو متوقف شده است».

البته روند کاهشی صادرات خودرو به عراق از سال گذشته آغاز شد و مسئول سازمان توسعه تجارت ایران در بازار عراق در‌‌ همان سال از کاهش ۳۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به کشور عراق خبر داده بود.

بنا به گزارش رسانه‌ها عمده‌ترین دلیل این امر کاهش صادرات خودرو به بازار عراق بوده است. تا پیش از این بزرگ‌ترین بازار صادراتی خودروسازان ایران توصیف می‌شد. بنا به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد»، در بین سال‌های (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی) ایران در مجموع ۱۹۱ هزار و ۲۰۷ خودرو به عراق صادر کرده بود. به نوشته همین روزنامه: «این کشور همسایه [عراق] تا سال گذشته بازار اول صادرات خودروهای ایران لقب گرفته بود حال آنکه هم‌اکنون به‌دلیل کیفیت محصولات داخلی، واردات از ایران را لغو کرده است. بر این اساس رتبه اول و دوم صادرات خودرو به عراق به دو کشور کره و چین اختصاص دارد و ایران در رتبه هشتم قرار دارد».

کاهش صادرات خودرو به عراق دارای پیامدهای منفی قابل توجهی برای صنعت بحران زده خودرو ایران خواهد و طبیعتا بر نرخ رشد اقتصادی و اشتغال در ایران موثر خواهد بود.

البته روند کاهشی صادرات خودرو به عراق از سال گذشته آغاز شد و مسئول سازمان توسعه تجارت ایران در بازار عراق در‌‌ همان سال از کاهش ۳۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به کشور عراق خبر داده بود.

پس افتادن از رقابت در بازار عراق البته منحصر به بازار خودرو نیست. ابراهیم رضازاده رایزن بازرگانی ایران در عراق می‌گوید، ۱۷ تا ۲۰ درصد یعنی معادل یک پنجم صادرات غیر نفتی ایران به کشور عراق می‌باشد. همین مقام می‌گوید سهم ترکیه از بازار عراق نزدیک به ۲۵ درصد می‌باشد. این ارقام با معناست چون علیرغم رابطه خاص رهبران شیعه عراق با حاکمیت ایران، سهم صادرات ترکیه به عراق بیشتر از ایران است.

چرا ایران توانست در بازار عراق حضور یابد؟

صادرات غیر نفتی ایران به عراق در شرایط غیر رقابتی و خاص پس از سقوط صدام حسین شدت گرفت. رابطه گسترده حاکمان جدید عراق- که غالب آن‌ها شیعه و مرهون کمکهای رژیم ایران بودند و شمار بسیاری از آن‌ها در ایران زندگی کرده بوند- نقش کلیدی و البته رانتی را در این فرایند داشت. افزون بر این، مرز گسترده زمینی ایران و عراق صادرات غیر نفتی به عراق را تسهیل می‌کرد. مرزهای ایران نزدیک‌ترین مرز‌ها به شهرهای بزرگ بخصوص بصره می‌باشد.

با وجود، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی عراق کشورهای کمی حاضر بودند که به فعالیت اقتصادی در عراق اهتمام ورزند. چنین شرایطی موجب افزایش صادرات غیر نفتی ایران به عراق را دامن زد. اما طبیعی است که با دگرگونی شرایط سیاسی و اقتصادی عراق و عادی شدن آن، در صورتی که کشورهای دیگر با توان رقابتی بیشتر در بازار این کشور فعال شوند، امکان کاهش صادرات غیر نفتی ایران و بخصوص کالای صنعتی به عراق بعید نیست.

جایگاه توان رقابت پذیری ایران در جهان

وضعیت متزلزل بنگاه‌های ایرانی در بازار خودرو عراق نه استثناء است و نه شگفت انگیز. چه علیرغم بهبود اندکی که یکی دو سال اخیر در رتبه رقابت بین المللی ایران بوجود آمده است، ایران از نظر توان رقابت در رتبه ۷۴ جهان قرار گرفته است. حال آنکه برای مثال قطر در رتبه ۱۴، و امارات متحده عربی در رتبه ۱۷ رقابت پذیری جهانی را دارا هستند.

ایران از نظر الزامات بنیادین، با کسب امتیاز ۶/۴، در رتبه ۶۳ جهان قرار دارد. همچنین، از نظر عوامل بهبوددهنده بهره وری، با امتیاز ۸/۳ رتبه ۹۰ را داشته است. از نظر نوآوری و عوامل مهارتی و پیشرفتگی نیز ایران با امتیاز ۳/۳ رتبه ۱۰۲ جهانی را به خود اختصاص داده است.

این شاخص شامل متغیرهای گوناگونی نظیر رقابت پذیری بازار کار، رقابت پذیری بازار مالی و رتبه بندی بازار کالا است. ایران در سایر عرصه‌ها مانند فضای کسب و کار و نظام بانکی، رعایت اخلاق حرفه‌ای از سوی بنگا‌ها نیز جایگاه مناسبی ندارد.

این شاخص‌ها نماد توان مدیریت حاکم بر اقتصاد ایران در سازماندهی و هدایت فرایند اقتصادی و بکار گیری منابع اعم از منابع مالی، طبیعی، انسانی و مدیریتی به شکل موثر است. جلوه‌های این رتبه‌های پایین را می‌توان در گرانی، رشوه خواری، فساد مدیریت، فرار از مسئولیت و کار، رانت خواری و تبعیض دید. طبیعی است با کاهش این شاخص‌ها توانائی اقتصاد ایران برای حضور در بازار‌های بین المللی کاهش یافته و کارپذیر و برون زا‌تر شده و از اداره امور خود باز می‌ماند.

رقابتی شدن اقتصادی در عرصه‌های گوناگون اعم از مالی یا فن آوری و سازمانی به معنی زمینه سازی برای رشد اقتصادی است. سیاست‌هایی که تاکنون و غالبا اعمال شده است عمدتا محصول توزیع رانت و منابع ارزان انرژی یا منابع مالی و سرمایه ارزان به بنگاه‌های ایرانی بوده است و نه رقابت پذیری بین المللی. یک رشد پایدار و درونزا بر عکس محصول بهبود شاخص‌های رقابت پذیری است که به کاهش بیکاری و تورم هم می‌انجامد.

ختم کلام

در ۲۰ سال اخیر بار‌ها با تحولات سیاسی که در کشورهای همسایه- مانند عراق، جمهوری آذربایجان- ایران ایجاد شد، ایران فضای مناسبی را برای ورود به بازار‌ها و صادرات غیر نفتی این کشور‌ها را پیدا کرد. توان رقابت ایران اما مانع بزرگی برای ادامه حضور اقتصادی ایران در این کشور‌ها بود.

چون با عادی شدن وضعیت این کشور‌ها، و حضور رقبای اقتصادی در این کشور‌ها، سهم ایران در صادرات غیر نفتی به این کشور‌ها کاهش یافت. رانت سیاسی تنها در یک دوره معین گذرا نقشی اساسی را در پیوندهای اقتصادی بازی می‌کند. در شرایط عادی و متعارف نقش رانت سیاسی کاهش یافته و این توان رقابتی و کیفت کالا و خدمات است که نقش تعیین کننده را در چگونگی صادرات غیر نفتی بازی می‌کند. ایران تنها زمانی می‌تواند، بازار خود را حفظ کند که با نوآوری و کیفت بر‌تر کالا و خدما، توان رقابتی خود را افزایش دهد.

البته رقابتی شدن اقتصادی، هدفی نیست که در کوتاه مدت یا در انزوا قابل دسترسی باشد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که اقتصاد ایران بتواند شاخص رقابت پذیری را به ناگهانی بهبود بخشد. افزون بر این هرچند رابطه سیاسی در شرایطی می‌تواند نقش مثبتی را در رابطه بازرگانی ایران و عراق بازی کند، اما اگر این رابطه رابه به مداخله بیش از حد و بسود طرفهای کشمکش داخلی عراق باشد، مثبت نخواهد بود.

-----------------------------------------

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 113 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:31

فرانک-والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، در پی اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه، از آنکارا خواست تا تا ضمن محدود کردن زمان وضعیت فوق العاده، در سریع‌ترین حالت ممکن نیز به آن خاتمه دهد.

آقای اشتاین‌مایر روز چهارشنبه ۳۰ تیر ماه در بیانیه‌ای از آنکارا خواسته در واکنش به کودتای نافرجام آن کشور، به «حکومت قانون» و «بروز واکنش متناسب»، پایبند بماند.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آلمان می‌گوید: «اعلام وضعیت فوق العاده [در ترکیه] بار دیگر به وضوح نشان‌دهنده تاثیر عمیقی‌ست، که کودتای نافرجام، بر فضای سیاسی و جامعه ترکیه دارد».

او تاکید کرده که دولت آلمان خواستار خویشتن‌داری دولت ترکیه در واکنش به کودتای نافرجام است.

در جمعه و شنبه گذشته، گروهی از نظامیان دست به کودتایی زدند که ناکام ماند و در پی آن دولت ترکیه دست به بازداشت، تصفیه و اخراج‌های گسترده‌ای در ارتش، دادگستری، پلیس و اداره‌های دولتی زد. آنکارا در عین حال سفر استادان دانشگاه را به خارج از کشور ممنوع و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز برای برای مدت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام کرده‌است.

↲ بیشتر بخوانید: اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه

کمیسر عالی حقوق بشر در مورد برکناری‌ها و بازداشت‌های گسترده در ترکیه ابراز نگرانی کرده‌است و هم‌پیمانان غربی آنکارا موکدا از دولت ترکیه خواسته‌اند در واکنش‌های خود، به حکومت قانون و اصول دمکراسی پایبند بماند.

وزارت خارجه آلمان در واکنش به وضعیت فوق العاده خواسته‌است تا این وضعیت به کوتاه‌ترین زمان ممکن محدود شود و پایان آن بیش از حد به تاخیر نیافتد.

خبرگزاری آلمان از معاون نخست‌وزیر ترکیه، نقل کرده است که وضعیت اضطراری بر «آزادی‌های اولیه، از جلمه آزادی جابه‌جایی، تجمع و مطبوعات، تاثیری نخواهد گذاشت».

نخست‌وزیر ترکیه نیز در توئیتر خود تاکید کرده است که این وضعیت تنها برای بازگرداندن فوری «عملکرد به مکانیزم‌های دولتی‌ست».

اما این گفته‌ها از نگرانی‌های نکاسته؛ در آلمان ابراز آنها نیز تنها محدود به وزارت خارجه آن کشور نمانده‌است. به گزارش خبرگزاری فرانسه استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان، گفته است «ما تقریبا هر روز شاهد وقایعی هستیم که بر حکومت قانون تاثیرگذار است و با اصول واکنش متناسب در تناقض».

سخنگوی دولت آلمان از این رخدادها «عمیقا» ابراز نگرانی کرده‌است.

بزرگ‌ترین گروه شهروندان ترکیه و ترک‌تبار ساکن خارج از کشور، در آلمان زندگی می‌کنند و شمار آنها در حدود ۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. روابط بسیار گسترده‌ای نیز در زمینه‌های اقتصادی، مالی و همکاری فنی و دفاعی میان دو کشور وجود دارد.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 112 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 11:05

کنست، مجلس اسرائیل، برای نخستین بار در عمر ۶۷ ساله خود، قانونی را تصویب کرد که می‌تواند به اخراج نمایندگان منتخب از سوی مردم منجر شود.

این قانون پاسی از نیمه شب سه‌شنبه ۲۹ تیر ماه، در نشستی پرتنش که با فریادها و کشمکش‌های شدید و با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر همراه بود، به تصویب رسید.

۶۲ نماینده از احزاب موتلفه دولتی با دادن رای موافق، طرح ارائه شده را به قانون مبدل کردند؛ ۴۷ نماینده از احزاب اوپوزیسیون یارای رویارویی با همپیمانان دولت نتانیاهو را نداشتند؛ چند نماینده باقیمانده نیز رای ممتنع دادند.

حزب راستگرای «خانه یهود» که همپیمان دولت است، این طرح را ارائه کرده بود.

این قانون می‌گوید نماینده‌ای که عملکرد و سخنانی در تحریک به «نژادپرستی» داشته یا از «عملیات مسلحانه علیه اسرائیل» حمایت کند، با رای موافق ۹۰ نماینده از ۱۲۰ عضو کنست اخراج می‌شود.

این قانون هرچند برای همه نمایندگان یهودی و عرب کنست تصویب شده، اما نمایندگان عرب و نیز برخی از رهبران اوپوزیسیون گفته‌اند، این طرح، اخراج نمایندگان عرب را در دستور کار دارد.

رسانه‌های اسرائیل این قانون را «قانون حنین ذعبی» نامیده‌اند؛ خانم ذعبی یکی از نمایندگان عرب مجلس است که عملکرد و سخنرانی او همواره موجی از انتقادهای شدید را در میان افکار عمومی ‌راستگرایان اسرائیل به‌دنبال می‌آورد.

حملات فیزیکی در ملاءعام و دشنام‌دادن‌ها در رسانه‌های اسرائیل به نمایندگان عرب بویژه خانم ذعبی و محاکمه کردن‌های آنها یک امر معمول است اما به‌دلیل مصونیت پارلمانی، آنها عضو مجلس مانده‌اند.

قانونی که می‌تواند به اخراج نمایندگان عرب منجر شود، تنها دو هفته پس از آن به تصویب رسید که بنیامین نتانیاهو گفت حنین ذعبی «همه خطوط قرمز» را زیر پا گذاشته است.

دو هفته پیش که طرح آشتی اسرائیل و ترکیه در مجلس اسرائیل به بحث گذاشته شد، خانم ذعبی گفت، اسرائیل برای آشتی با ترکیه از آن کشور در ماجرای کشتن شهروندان ترکیه‌ای پوزش‌خواهی کرده و این نشان می‌دهد که اسرائیل اذعان می‌کند که سربازان اسرائیلی سرنشینان کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره را کشتند.

طی درگیری در کشتی مرمره آبی، ۹ سرنشین کشته و ده‌ها تن زخمی‌شدند؛ چند سال بعد یکی دیگر از مجروحین نیز جان خود را از دست داد. اسرائیل برای آشتی با ترکیه پوزش‌خواهی کرد و ۲۱ میلیون دلار غرامت می‌پردازد.

دولت علیه تشکل‌های مردمی، رسانه‌ها و محمود درویش

هفته گذشته نیز اکثریت راستگرایان در مجلس اسرائیل قانونی را برای «شفاف کردن» منابع مالی خارجی سازمان‌های مردم‌نهاد تصویب کردند، که اوپوزیسیون آن را تلاشی دیگر از سوی دولت برای سرکوب کردن صدای مخالفان نامید.

جامعه جهانی به‌ویژه اتحادیه اروپا که از تامین کنندگان برخی از فعالیت‌های این تشکل‌های مردم‌نهاد هستند، از این قانون تازه انتقاد کرده‌اند.

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه سی‌ام تیر فرمانده رادیوی ارتش را احضار کرد تا نسبت به پخش برنامه رادیویی در مورد اشعار محمود درویش، شاعر فقید فلسطینی، اعتراض کند.

میری رگب، وزیر فرهنگ اسرائیل و عضو حزب لیکود نیز در این روز نسبت به پخش این برنامه از ایستگاه رادیویی متعلق به ارتش شدیداً انتقاد کرد.

رادیوی ارتش سه شنبه ۲۹ تیر برنامه‌ای را از سری سخنرانی‌های آکادمیک دانشگاه آزاد این کشور در مورد اثرات اشعار دهه هفتاد میلادی بر فضای سیاسی پخش کرد که در آن به شماری از اشعار محمود درویش نیز اشاره شد و با صدای این شاعر فقید پخش شد.

محمود درویش از عرب‌های ۱۹۴۸ از منطقه جلیله، هشت سال پیش در تگزاس آمریکا درگذشت.

اهالی فرهنگ و هنر در اسرائیل در دوره اخیر شکایات زیادی مطرح می‌کنند که دولت نتانیاهو به بهانه‌های مختلف در صدد ایجاد فضای سانسور در کشوری است که همواره خود را «تنها دمکراسی خاورمیانه» قلمداد کرده بود.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 112 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 8:58